آقای وزیر! نمک به زخم مردم نپاشید
آقای وزیر! نمک به زخم مردم نپاشید
 آقای اردکانیان بر چه اساسی مدعی هستید که مردم ایران بیش از کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می خورند؟

گفتارنامه: در شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه و همچنین ضعف مدیریت های اجرایی، مردم ما در سخت ترین شرایط معیشتی در طول چند دهه اخیر به سر می برند به حق از مسئولان انتظار دارند که تدبیر جامعی برای رفع مشکلات اقتصادی شان بیندیشند و اگر نمی توانند این کار را بکنند لااقل نه از روی شعار بلکه واقعا مشکلات آنان را درک کنند که این کمترین کاری است که مسئولان اجرایی می توانند انجام دهند.

ولی با کمال تاسف، برخی مسئولان ارشد اجرایی نه تدبیر درستی برای حل مشکلات دارند و نه با مردم به خاطر مشکلات معیشتی همدردی می کنند بلکه حتی با اظهارات نابخردانه خود نمک به زخم هم میهنانشان می پاشند.

اخیرا وزیر نیرو اظهاراتی داشته که موجب رنجش خاطر بخش زیادی از مردم شده است.

«رضا اردکانیان»، در مصاحبه با ایلنا گفته است: «علت اینکه تحریم شدیم همین بد عادتی در مصرف است، تحریم کنندگان فهمیده‌اند نقطه ضعف ما؛ مصرف است. ما جامعه‌ای مصرفی هستیم؛ چرا چین اینگونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند.»

وی می افزاید: «چون بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم، در مقابل احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم است، باید چارچوب‌های ذهنی را اصلاح کنیم.»

این اظهارات آن هم از سوی وزیر نیرو که سابقه مدیریت بخش آب در سازمان ملل را داشته و یکی از چهره های علمی و دانشگاهی دولت می باشد غیرمنتظره و تعجب آور بود.

اظهارات وزیر نیرو کذب است

از سوی دیگر نیز باید گفت که این سخنان آقای وزیر به هیچ عنوان صحت ندارد. برای اثبات این موضوع فقط به یک مثال که آمار سرانه مصرف گوشت قرمز در جهان است اشاره می کنیم. البته به این دلیل آمار سرانه مصرف گوشت قرمز ذکر می شود زیرا گوشت قرمز در سبد غذای مصرفی مردم دنیا جزء مهم ترین اقلام غذایی و پروتئینی مصرفی است.

بر اساس آمارهای سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) ، میزان مصرف سرانه گوشت قرمز ارتباط مستقیمی با درآمد سرانه افراد دارد.به عبارت دیگر، کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری دارند، مصرف سرانه گوشت آن ها نیز بیشتر است.

تصویر زیر میزان مصرف سرانه گوشت در میان کشورهای مختلف را نشان می دهد.

با نگاهی به تصویر فوق به خوبی پیداست که کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا بیشترین میزان مصرف سرانه گوشت قرمز را دارند.

نکته جالب این است که کشور چین که وزیر نیرو مدعی کم غذا خوردن مردم آن است نیز در میان کشورهایی است که مصرف سرانه گوشت بالایی دارند.به طور کلی میزان متوسط مصرف گوشت هر فرد در چین در دهه ۱۹۶۰ کمتر از ۵ کیلو در سال بود و این رقم در دهه ۱۹۸۰ به ۲۰ کیلو رسید و دهه‌های اخیر سه برابر شده و به بیش از ۶۰ کیلو رسیده است.

کشورهایی مانند چین و برزیل که به لحاظ جمعیتی در حال زیاد شدن هستند و به لحاظ اقتصادی در دهه‌های اخیر توسعه قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند، میزان مصرف گوشت‌شان نیز افزایش چشمگیری داشته است. نمودار زیر نیز مقایسه مصرف سرانه گوشت  قرمز در کشورهای مختلف را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای فائو، در لوگزامبورگ که سرانه تولید ناخالص ملی حدود ۷۰ هزار دلار است، هر نفر حدود ۱۰۰ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کنند. در چین که سرانه تولید ناخالص ملی ۱۱ هزار دلار است، مردم این کشور مصرف سالانه ۵۵ کیلوگرم گوشت دارند.

حال بد نیست بدانید که بر اساس آمارها و همچنین اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی  و همچنین رییس اتحادیه دامداران ایران مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران تقریبا ۱۲ کیلو گرم است.

در واقع می توان نتیجه گرفت که مصرف سرانه گوشت قرمز در چین حدود ۵ برابر مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران است.

البته باید به این نکته اذعان کرد که در طول یک سال گذشته که قیمت گوشت قرمز بیش از دو برابر افزایش یافت، به طور قطع به یقین، میزان سرانه مصرف آن از ۱۲ کیلوگرم هم کمتر شده است.

با توجه به آنچه بیان شد باید گفت بر خلاف اظهارات وزیر نیرو مردم ایران نه تنها بیشتر از کشورهای صنعتی و توسعه یافته از جمله چین غذا نمی خورند بلکه میزان مصرف غذا و پروتئین مصرفی آن ها به مراتب کمتر از این کشورهاست.

حتی اگر ادعای وزیر نیرو مبنی بر اینکه « چینی ها با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند» را بپذیریم باید گفت که همان یک وعده غذای مصرفی چینی ها در روز به لحاظ پروتئینی آنچنان ارزش غذایی بالایی دارد که نیازی به غذا خوردن بیشتر احساس نمی کنند. در حالی که مردم ما حتی اگر غذای بیشتری هم جایگزین گوشت  قرمز کنند باز هم ارزش غذایی آنان از لحاظ پروتئین مصرفی بسیار پایین تر از چینی هاست.

بهتر است آقای اردکانیان در سخنان خود بیشتر دقت کنند زیرا چنین اظهاراتی موجب دلسردی بیشتر مردم از عملکرد و کارنامه مسئولان اجرایی خواهد شد.