ترکیه در باتلاق شمال سوریه
ترکیه در باتلاق شمال سوریه
اگر عملیات نظامی ترکیه به درازا کشیده و حالت فرسایشی پیدا کند ترکیه در باتلاقی گیر خواهد کرد که بازنده اصلی آن شخص اردوغان و دولت او خواهد بود.

گفتارنامه: حملات همه جانبه ترکیه به شمال سوریه که از هفته گذشته آغاز شده هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. آنکارا هدف این حملات را سرکوب کردهای مسلح سوریه اعلام کرده و می گوید این کردها با تروریست های پ ک ک در ارتباط هستند.
البته هدف مهم ترکیه از این حملات پیشروی تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه و ایجاد منطقه ای حائل است تا آوارگان عرب سوری را در این منطقه حائل اسکان دهد تا بدین ترتیب ترکیه بافت جمعیتی مناطق مرزی سوریه با این کشور را تغییر دهد.
نکته جالب در خصوص حملات ترکیه به سوریه این است که تقریبا یک اجماع بین المللی در مخالفت با این حملات به وجود آمده است. آمریکا اتحادیه اروپا ناتو روسیه و ایران همگی این حملات را محکوم کرده اند. البته در این میان کردهای سوریه معتقدند دولت آمریکا به آنها خیانت کرده و برای این حملات به اردوغان چراغ سبز نشان داده است. این در حالی است که کنگره آمریکا هشدار شدیداللحن و بی سابقه ای به ترکیه داده و ترامپ نیز تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است.
اکنون ترکیه در این حملات خود را تنها یافته و هیچ پشتیبان بین المللی برای خود نمی بیند. اردوغان فکر می کند در بازه زمانی کوتاهی می تواند عملیات نظامی در سوریه را با موفقیت به پایان رسانده و به اهداف از قبل تعیین شده دست یابد. ولی اگر ترک ها در محاسبات خود اشتباه کرده و عملیات نظامی این کشور به درازا کشیده و حالت فرسایشی پیدا کند ترکیه در باتلاقی گیر خواهد کرد که بازنده اصلی آن شخص اردوغان و دولت او خواهد بود. این بلندپروازی تازه اردوغان قماری است که او انجام داده و معلوم نیست که بتواند در آن برنده شود.