حذف پراید و پژو خوب است اما کافی نیست
حذف پراید و پژو خوب است اما کافی نیست
اگر خودروسازان ایرانی این دو شرط را در تولید خودروهای جایگزین رعایت کنند می توانند اعتماد مصرف کنندگان ایرانی را جلب نمایند.

گفتارنامه:  یکی از مهم ترین انتقادات مردم از صنعت خودروسازی، کیفیت پایین و ایمنی کم خودروهای تولید داخل است؛ انتقاد بجایی که خودروسازان سال ها به آن اعتنای چندانی نداشتند. حال ، وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف تولید ۴ خودرو در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ خبر داده و گفته است: «تولید پژو ۴۰۵ glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود.ضمن اینکه تولید ۳ نوع پراید نیز در دی‌ماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد.»رحمانی ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهمترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: «باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد.»

این سخنان رحمانی هرچند جای خوشحالی دارد ولی حاوی یک اعتراف دیرهنگام از زبان مقام عالی صنعت کشور است؛ اعترافی که نشان می دهد توقف تولید پژو و پراید به خاطر کیفیت پایین آنهاست.

این دو نوع خودرو که جزء پرتیراژترین خودروهای داخلی هستند سالهاست که در صدر فهرست پرانتقادترین خودروها از نظر مردم قرار دارند.ضمن اینکه به لحاظ ایمنی نیز در شمار ناایمن ترین خودروها هستند و بنا بر گزارش سالانه پلیس، در صدر پر تلفات ترین خودروها در سوانح رانندگی هستند.

تصمیم حذف این دو خودرو برای مصرف کنندگان ایرانی خبر خوبی است اما کافی نیست. البته وزیر صنعت از جایگزین شدن خودروهای جدید به جای محصولاتی که از رده خارج می‌شوند، خبر داده اما حداقل انتظار در این خصوص این است که خودروهای جدید باید کیفیتی بالاتر از پژو و پراید داشته باشند . ضمن اینکه طبقه متوسط رو به پایین جامعه که عمده ترین مشتریان این دو خودرو بودند باید قدرت خرید خودروهای جایگزین را داشته باشند.

اگر خودروسازان ایرانی این دو شرط را در تولید خودروهای جایگزین رعایت کنند می توانند اعتماد مصرف کنندگان ایرانی را جلب نمایند.
چند ماهی است که مدیران جوان سکان خودروسازی های بزرگ را بر عهده گرفته اند. امید می رود این مدیران بتوانند در این صنعت مادر تحولی اساسی ایجاد کنند.