فشار مضاعف بر کارمندان با افزایش معنادار مالیات حقوق!
فشار مضاعف بر کارمندان با افزایش معنادار مالیات حقوق!
آیا واقعا رواست که در شرایط کنونی اقتصادی که معیشت کارمندان آسیب جدی دیده است، دولت با افزایش مالیات حقوق کارمندان بخشی از کسری بودجه خود را جبران نماید؟

گفتارنامه: کارمندان دولت از جمله اقشاری هستند که درآمد ثابت دارند. به رغم نگاهی که برخی از مردم به کارمندان داشته و زندگی آنان را در رفاه نسبی می دانند، واقعیت آن است که در شرایط سخت معیشتی نظیر آنچه در یک سال گذشته شاهد هستیم، فشار زیادی به کارمندان وارد می شود.

به گزارش گفتارنامه، نکته جالب این است که مالیات بر حقوق کارمندان قبل از این که حتی فیش حقوقی شان به دستشان برسد از حقوقشان کسر می گردد. به عبارت دیگر دولت اگر در قبال کسبه، تجار و اصناف با مسامحت و دادن انواع فرصت های زمانی مالیات ستانی می کند اما در قبال کارمندان خودش بی رودربایستی و درجا مالیات را از حقوقشان بر می دارد.

بر اساس قانون بودجه ۹۸ در سال جاری  حقوق کارکنان دولت ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که واکاوی بودجه امسال نشان می دهد که شیوه اخذ مالیات حقوق به صورت پلکانی است.هر چند روش محاسبه پلکانی مالیات حقوق در سال ۹۷ هم اجرا شد اما شیب اجرای این روش در سال جاری به مراتب تندتر از سال گذشته است.

سقف معافیت مالیاتی برای سال ۹۸، ماهانه دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است. بررسی بودجه ۹۸ چهار پله ای شدن نرخ مالیات بر حقوق کارکنان را نشان می دهد. بدین ترتیب مازاد مبلغ دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ماهانه تا یک و نیم برابر (معادل چهار میلیون و ۱۲۵ هزار تومان) مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد، مازاد ۱٫۵ برابر تا ۲٫۵ برابر آن (یعنی شش میلیون و ۸۷۵ هزار تومان) مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد، مازاد ۲٫۵ برابر تا چهار برابر (یعنی معادل ۱۱ میلیون تومان) مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر، مشمول مالیات ۲۵ درصد است.

هر چند این شیوه مالیات پلکانی برای آن دسته از کارمندان دولت که پایین ترین حقوق را دریافت می کنند مطلوب است اما نباید فراموش کرد که بخش قابل توجهی از کارمندان افرادی هستند که حقوقی بین ۴ تا ۷ میلیون تومان دریافت می کنند و مالیاتی که طبق بودجه ۹۸ از این افراد دریافت می شود به مراتب سنگین تر از سال گذشته است.

بر اساس بودجه مصوب ۹۸ کارمندی که حقوقش در حد ۵ میلیون تومان است مشمول مالیات ۱۵ درصدی می شود این در حالی است که در سال ۹۷ مشمول مالیات ۱۰ درصدی بود.

کارمندان و کارگران جزء ضعیف ترین اقشار جامعه هستند. البته عموم کارگران از معافیت مالیات حقوق برخوردارند اما مالیات حقوق کارمندان جزء درآمدهای همیشگی دولت ها بوده است.

آیا واقعا رواست که در شرایط کنونی اقتصادی که معیشت کارمندان آسیب جدی دیده است، دولت با افزایش مالیات حقوق کارمندان بخشی از کسری بودجه خود را جبران نماید؟

در این میان سکوت مجلس در قبال این موضوع نیز ابهام برانگیز است!