مدیریت استراتژیک رهبری؛ پاسخ مقتدرانه و فاصله از جنگ/ سید محسن امامی فر
مدیریت استراتژیک رهبری؛ پاسخ مقتدرانه و فاصله از جنگ/ سید محسن امامی فر
به صورت کلی اتفاقات پس از ترور سردار شهید سلیمانی، در منطقه همگی به سود جمهوری اسلامی رقم خورد و این حاصل مدیریت استراتژیک رهبری نظام است.

گفتارنامه:  سید محسن امامی فر روزنامه نگار در یادداشتی که برای “گفتارنامه” ارسال کرده است در خصوص انتقام موشکی سپاه پاسداران و همچنین مواضع ترامپ پس از آن نوشت:

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی به دستور مستقیم ترامپ، به جنگ نظامی بسیار نزدیک شدند.

این در حالی است که مدیریت خردمندانه و راهبردی رهبر انقلاب نه تنها عزت و غرور ایرانیان را حفظ نمود که کشور را نیز از جنگ مستقیم دور نگه داشت.

جمهوری اسلامی با منطق محاسبه و هوشمندی قابل ستایش و تجزیه و تحلیل عمیق شرایط حاکم بر منطقه و ایران، با پاسخی مقتدرانه و قاطع در موشک باران سپاه پاسداران علیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، هم اقتدار نظامی خود را به رخ جهانیان و به خصوص آمریکا و کشورهای منطقه کشید و هم با تدبیر و خردمندی مثال زدنی، فاصله خود را با یک جنگ مستقیم با ایالات متحده حفظ نمود.

در نظر گرفتن توامان “منطق محاسبه” و “هشدار حداکثریِ” جمهوری اسلامی در موشک باران سپاه علیه پایگاه های آمریکا، باعث شد ترامپ از مواضع پیشین خود مبنی بر حمله به ایران عقب نشینی نماید.

رئیس جمهور ایالات متحده به صراحت عنوان کرده بود که اگر ایران نیروهای آمریکایی یا منافع آمریکا را مورد حمله قرار دهد، ۵۲ نقطه در ایران را هدف حملات آمریکا قرار خواهد داد.

حتی اگر اظهار نظر ترامپ مبنی بر عدم تلفات انسانی نیروهای آمریکایی در موشک باران سپاه را بپذیریم، به هر حال پایگاه های نظامی آمریکا در عراق مورد حمله مستقیم سپاه قرار گرفته و به اعتراف مقامات آمریکا متحمل خسارات شده است.

مضاف بر این که از جنگ دوم جهانی به بعد، هیچ گاه پایگاه های آمریکایی مورد حمله مستقیم نظامی قرار نگرفته بود و حمله موشکی سپاه، هیمنه آمریکا را در هم شکست. اما ترامپ پس از این اقدام سپاه، نه تنها از موضع حمله به ایران عقب نشینی نمود بلکه از لزوم تعامل با جمهوری اسلامی سخن به میان آورد.

به صورت کلی اتفاقات پس از ترور سردار شهید سلیمانی، در منطقه همگی به سود جمهوری اسلامی رقم خورد و این حاصل مدیریت استراتژیک رهبری نظام است.

اما نباید از فشار حداکثری آمریکا علیه ایران غافل شد. به خصوص که ترامپ از اعمال تحریم های تازه خبر داد و همچنین پیامی هم به متحدان اروپایی خود مبنی بر لزوم خروج از برجام فرستاد.

گام پنجم و نهایی هسته ای که توسط دولت روحانی اعلام شد نیز به صراحت عنوان کرد ایران هیچ کدام از محدودیت های هسته ای خود در برجام را رعایت نخواهد کرد و طبیعتا این بهانه ای به دست کشورهای اروپایی خواهد داد تا از برجام خارج شوند.

پیش بینی می شود فشارهای دیپلماتیک بر ایران افزایش یافته و از سوی دیگر اوضاع به لحاظ اقتصادی برای مردم سخت تر خواهد شد و بر همین اساس لزوم تعیین نقشه راه برای حل مشکلات اقتصادی و بین المللی بر اساس خرد جمعی و اجماع ملی بیش از پیش ضرورت دارد.