یک پیشنهاد برای مناظره
یک پیشنهاد برای مناظره
طبق نظرسنجی آخر ایسپا ،مناظره نخست تنها 30درصد بیننده داشته است و قطعا نحوه برگزاری مناظره در جلب مشارکت اهمیت دارد.

گفتارنامه: محمد جواد پهلوان حقوقدان و استاد دانشگاه در یادداشتی که در اختیار گفتارنامه قرار داده است در خصوص مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت:

انتقادها به نحوه برگزاری مناظره از سوی صدا وسیما به اوج خود رسیده است.جالب آن است که هر دو جناح کشور نسبت به این شیوه معترض هستند.

این انتقادات پس از برگزاری مناظره دوم شدت بیشتری گرفته است.بهرحال به نظر می رسد تصمیم گیران تلویزیون با توجه به تجربه تلخ مناظره های سال ۸۸ تلاش دارند با برگزاری چنین مناظره هایی بتوانند بیشتر و بهتر کاندیداها را کنترل کنند تا هم برخی سخنان طرح نشود و هم دو قطبی ای رخ ندهد.بالاخره این مناظره ها بازدید کننده زیاد دارد و ممکن است مطرح شدن برخی مباحث از منظر و نگاه مدیران صدا وسیما و نمایندگان تصمیم گیران اصلی نظام در تلویزیون به صلاح نباشد.

برهمین اساس اولا همه نامزدها (۷نفر) همزمان مناظره می کنند و ثانیا سوالات مشخص،کلی و خنثی است.ضمن آنکه اختیاراتی نیز به مجری داده شده تا او بتواند با قدرت بیشتری کاندیداها را کنترل نماید.فی المثل اینکه امکان قطع میکروفون وجود دارد یعنی حرف اول و آخر را مجری خواهد زد.به عبارت ساده نحوه برگزاری مناظره ها بسیار به برگزاری مسابقات تلویزیونی شباهت دارد نه مناظرات داغ سیاسی که فی المثل نمونه آن را ما در آمریکا شاهد هستیم.

طی روزهای گذشته پیشنهادهای بسیاری برای اصلاح این روند مطرح شده است.البته به نظر می رسد شکل برگزاری مناظره دچار تحولی نخواهد شد.زیرا از ماه ها پیش تصمیم گرفته شده مناظره به سبک و سیاق همان سال های ۹۲ و ۹۶ برگزار شود.اما حداقل می توان قدری سوالات را چالشی تر و ریز تر کرد.پیشنهاد بنده هم این است که مثلا می شد در موضوع اقتصادی از صنوف ،فعالان اقتصادی و کارشناسان مختلف خواست مشکلات و مسائل شان را بگویند سپس مخرج مشترکی گرفته و آن ها را در قالب سوال از کاندیداها پرسید.

این موضوع می توانست و می تواند هم مناظره ها را مردمی تر کند و هم جذاب تر.وگرنه همانطور که یکی از کاندیداها گفت پاسخ به تمام این سوالات کلی مجری در قالب برنامه های مکتوب در رسانه های منتسب به کاندیداها وجود دارد.اینکه فلان کاندیدا چه برنامه ای برای اشتغال دارد موضوعی بدیهی است که بارها درباره آن گفته و نوشته شده و نیک آن است که کمی جزئی تر و عامی تر مسائل مطرح شود.

طبق نظرسنجی آخر ایسپا ،مناظره نخست تنها ۳۰درصد بیننده داشته است و قطعا نحوه برگزاری مناظره در جلب مشارکت اهمیت دارد.اگر مشارکت مردم در انتخابات و حضور پای صندوق رای اهمیت دارد که دارد باید برخی روند های مناظره با توجه به تاثیرگذاری اش اصلاح و تغییر نماید.