اصرار و انکارِ فراتر از برجام
اصرار و انکارِ فراتر از برجام
درصورت اصرار اروپا و آمریکا بر مذاکره موشکی و توافقی فراتر از برجام و انکار جمهوری اسلامی از سوی مقابل، بعید است گره تحریم‌ها و منازعه میان طرفین با توافق گشوده شود.

گفتارنامه: وزیرخارجه آلمان به صراحت اعلام کرده باید به توافقی فراتر از برجام که در برگیرنده موضوع موشک های بالستیک ایران است اندیشید.

این موضع آلمان قطعا در هماهنگی با شرکای اروپایی اش و همچنین دولت آینده امریکا اتخاذ شده است.

هر چند اروپایی‌ها با دولت ترامپ در خصوص خروج امریکا از برجام اختلاف داشتند اما تجربه دو دهه اخیر نشان داده دولت های دموکرات در آمریکا در قبال ایران به دنبال اجماع سازی با متحدان اروپایی‌شان هستند و به نظر می رسد از هم اکنون توافق نانوشته‌ای میان تیم سیاست خارجی بایدن با اروپایی‌ها برای تحمیل شرایط تازه به ایران ایجاد شده است.

سخنان بایدن مبنی بر سخت بودن بازگشت به برجام و رایزنی مداوم با متحدان آمریکا(یعنی اروپایی‌ها) نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی هرگز محدودیت در برنامه موشکی‌اش را نمی پذیرد چون این موضوع را به زیان امنیت ملی می‌داند. بنابراین صراحتا مخالف توافقی فراتر از برجام است.

در چنین شرایط پرابهام بین المللی در خصوص پرونده ایران و همچنین مصوبه اخیر مجلس در سوی دیگر ماجرا که سطح منازعه را قطعا بالاتر خواهد برد، امکان نیل به توافق جهت رفع تحریم‌ها بسیار دشوار است.

هرچند این امکان وجود دارد طرفین قبل از مذاکراتی که گریزناپذیر پیش‌بینی می‌شود، سطح انتظارات و اقدامات خود که هرگز خوشایند طرف مقابل نیست را بالا برده تا بتوانند در حین مذاکرات امتیازات مطلوبی اتخاذ نمایند.

هرچند شرایط موجود میان طرفین بسیار حساس و تنش‌آمیز به نظر می‌آید‌.

اما درصورت اصرار اروپا و آمریکا بر مذاکره موشکی و توافقی فراتر از برجام و انکار جمهوری اسلامی از سوی مقابل، بعید است گره تحریم‌ها و منازعه میان طرفین با توافق گشوده شود.

بر همین اساس نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایده های جدید زیادی در مورد اینکه با برجام چگونه باید رفتار کرد، وجود دارد. قانونی که توسط پارلمان ایران (مجلس شورای اسلامی) تایید شده و ایده جدید آلمانی که در این مورد مطرح شده از آن جمله است.

میخائیل اولیانوف در ادامه مطلب خود به صورت کنایه‌آمیز تصریح کرد: تنها سوالی که در این مورد غالبا مطرح می شود این است که آیا برجام می تواند با وجود این خلاقیت ها موجودیت خود را حفظ کند؟ امیدواریم که حفظ کند.