رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: روند خروج سرمایه از کشور تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی متوقف شد

 به گزارش گفتارنامه ، محمدرضا پورابراهیمی،در گفتگو با خبرآنلاین افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند خروج سرمایه از ایران تحت تاثیر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی به رقم ناچیزی رسیده و حتی می توان به جرات از توقف این روند صحبت کرد.

 وی با تاکید بر اینکه توقف خروج سرمایه می‌تواند شرایط را برای ایجاد ثبات در اقتصاد ایران فراهم کند، ادامه داد: متاسفانه تحت تاثیر بحران ارزی ، میلیارد ها دلار سرمایه از کشور خارج شد که این وضعیت خود در تشدید بحران‌ها به شدت تاثیرگذار بود و فضای جامعه را ملتهب کرد.

او در پاسخ به این سئوال که دقیقا چه میزان سرمایه از کشور خارج شده است؟ ادامه داد: این را باید با توجه به ترازنامه‌های بانک مرکزی استخراج کرد و البته این نهاد بهتر از هر نهاد دیگری می تواند در این خصوص اطلاعات بدهد اما برآوردهای ما نشان می دهد در مقطعی ۲۰ میلیارد دلار سرمایه ارزی از ایران خارج شده است و حتی برخی آمار ر قمی بیش از این را نیز نشان می‌دهند.

 

محمدرضا پورابراهیمی پیش از این تاکید کرده بود: خروج این میزان سرمایه از کشور در عدم مدیریت صحیح بانک مرکزی بر بازار ارز و عدم اجرای پورتال ارزی که در دولت دهم کلید خورده بود، ریشه دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر کارکرد سامانه نیما گفت: سامانه نیما می تواند بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کند . در واقع سامانه نیما همان پرتال ارزی است که دولت دهم قرار بود راه اندازی نماید.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی خروج سرمایه از کشوراتفاقات رخ داده در حوزه  ارز است،ادامه داد: بانک مرکزی باید در سال های اخیر نظارت بیشتری بر بازار ارز می کرد، چراکه نتیجه عدم نظارت جدی بانک مرکزی و عدم برنامه ریزی دقیق برای مدیریت ارز، منفی شدن حساب سرمایه‌ای کشوررا به دنبال داشته  و به معنای خروج ارز از کشور است.

پورابراهیمی با اشاره به روند کنونی حاکم بر بازار ارز گفت: به نظر می رسد دامنه بحران جمع شده است و این وضعیت بازگشت ثبات را امکان پذیر خواهد کرد.

حذف چهار صفر ؛ آری

او در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که آیا با حذف چهار صفر از پول ملی موافق هستید یا خیر ؟ گفت:من  این اقدام را بسیار مثبت می دانم چرا که حذف چهار صفر می تواند روند مبادلات در ایران را تسهیل نماید .

وی در توضیح این مطلب افزود: اما باید افکار عمومی را متوجه این موضوع کرد که این اقدام تاثیری بر مولفه تورم ، رشد اقتصادی و … ندارد و تنها نحوه محاسبات پولی در داخل و خارج از کشور را ساده می کند .وی گفت:” چنین اقدامی بی تردید می تواند زمینه را برای تسهیل مراودات و بازگشت جایگاه پول ملی در محالسبات بین المللی فراهم آورد. لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی به دولت ارائه شده است . همتی تاکید دارد اجرایی شدن این روند حداقل دو سال به طول خواهد انجامید.