در کرخه، دز، کارون، دزفول و اندیمشک اوضاع چطور است؟ استاندار خوزستان پاسخ می‌دهد
در کرخه، دز، کارون، دزفول و اندیمشک اوضاع چطور است؟ استاندار خوزستان پاسخ می‌دهد

در چند روز گذشته استان‌های گلستان و مازندران، بر اثر سیل خسارات زیادی را متحمل شدند. حالا وزارت کشور و سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در استان های لرستان ، خوزستان، چهارمحال بختیاری ، کهگیلویه بویراحمد و ایلام هشدار دادند و از مسئولان این استان‌ها خواستند، اقدامات لازم را انجام دهند. به گزارش گفتارنامه غلامرضا […]

در چند روز گذشته استان‌های گلستان و مازندران، بر اثر سیل خسارات زیادی را متحمل شدند. حالا وزارت کشور و سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در استان های لرستان ، خوزستان، چهارمحال بختیاری ، کهگیلویه بویراحمد و ایلام هشدار دادند و از مسئولان این استان‌ها خواستند، اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش گفتارنامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرآنلاین اقدامات انجام شده برای پیش‌گیری از وقوع سیل در این استان را تشریح کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران گفته است «در کارون احتمال بیشترین بحران را درباره وقوع سیل داشتیم». به نظر می رسد نیروهایتان را بسیج کردید و آمادگی خوبی در این زمینه دارید شنیده شده برای جلوگیری از تکرار اتفاق تلخ استان گلستان معاونان و بخشدارها را تا عادی شدن وضعیت از ترک استان منع کردید. اگر امکانش هست درباره اقداماتتان بیشتر توضیح بدهید؟
در حوزه کرخه باید مقداری بیشتر مراقبت کنیم. در حوزه کارون و دز، نسبت به برآوردهای انجام شده، گفته شده که بارش‌های فراوانی داریم اما در کارون سدهای سریالی بسیاری وجود دارد و این سدها حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب خالی هستند و ظرفیت نگهداری دارند. برآورد شده اگر این بارش‌ها اتفاق بیفتد آورد آب در حوزه کارون حدود ۳ میلیارد متر مکعب باشد. البته همچنان مقداری سرریز داریم. از چند روز پیش مقداری راه سازی انجام دادیم تا ظرفیت را افزایش بدهیم. می‌شود این آب را تا مدتی نگه داشت و بعد آن را به تدریج تخلیه کرد. یعنی بیش از حد نرمال ترازی که اعلام می‌کنند. این‌ کارها برنامه‌ریزی شده‌اند. دیروز جلسه‌ای برگزار شد. هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم. بین سازمان‌های مربوطه تقسیم کار شد و هم اکنون آنها در آماده باش هستند.

در حوزه دز، ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ظرفیت خالی داریم. با این حال ممکن است در این بارش ۱ میلیارد مترمکعب آورد آب داشته باشیم. یک بارشی هم برای هفته بعد پیش‌بینی شده که چون ۱۰ تا ۱۲ روز دیگر هست، ۵۰ درصد احتمال صحت آن وجود دارد و هرچه نزدیک‌تر می‌شویم دقت بالاتر می‌رود؛ همچنین سیل‌بندها را تا حد توانمان تخلیه و برای بارشهای اخیر خودمان را آماده کردیم. در نتیجه در حوزه کارون و دز نگرانی کمتری داریم.

در حوزه کرخه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت داریم اما احتمال آورد آب بالاتر است. البته مدلهایی را دیشب آپدیت کردند و صبح به ما گفتند که احتمال ‌آورد آب‌ها تا مقداری کاهش پیدا کرده است اما ما خودمان را برای پیش‌بینی‌های قبلی آماده می‌کنیم.

یکسری فیوزپلاک هایی در پایین کرخه داریم که می توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. از صبح امروز، رئیس کل آب و برق استان و معاونش، مدیر کل مدیریت بحران، مدیرکل راه و شهرسازی و نیروهای روستایی را بسیج کردم تا به سمت منطقه پایین‌دست کرخه بروند و بررسی کنند. این کار انجام شد تا بینیم، اگر از فیوزپلاک‌ها استفاده کنیم ممکن است با چه مشکلاتی ایجاد شویم و بتوانیم از الان آن‌ها را رفع کنیم تا ظرفیت خروجی آب از کرخه بالا برود. ۵۵۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی داریم و باید آن را به سطح۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه برسانیم. اگر این کار را انجام بدهیم امیدوارم بتوانیم انشالله در کرخه هم مدیریت و کنترل داشته باشیم و مسئله حادی پیش نیاید. ممکن است مشکلاتی پیش بیاید اما حاد نخواهد بود بنابراین آمادگی لازم در حد توان و بضائت ایجاد شده است.

با توجه به گرمی هوا در خوزستان ممکن است مسافرانی باشند که در مناطق جنگلی یا نزدیک رودخانه‌ها از چادر استفاده کنند. برای آنها چه تدبیری کردیده اید؟
گفته‌ایم که صدا و سیما به آنها اطلاع‌رسانی کند و نیروهای انتظامی‌ها در گشت‌ها به مردم اطلاع دهند. به «آموزش و پرورش» و «ورزش و جوانان» اعلام کردیم که تمام سالن‌هاشان را حتی بدون امکانات رفاهی از قبیل فرش، در اختیار مهمانان نوروزی قرار دهند تا آنان بتوانند در کلاس‌ها و سالن‌های ورزشی، چادر بزنند و مستقر شوند؛ مساجد و حسینیه‌ها را هم‌ می‌خواهیم در دستورکار قرار دهیم تا میهمانان نوروزی ما کمترین دغدغه را داشته باشند.

از نظر مسافرت‌های نوروزی سال خوب و خوش یمنی را شروع کردید. مشکلی داشتید؟
مسافران بسیار زیادی داریم. بالاخره بارش‌هایی در استان خوزستان بوده و باران رحمت الهی شرایط استان خوزستان را بسیار زیبا و سرسبز کرده است، مردم را دعوت کردیم و همچنان دعوت می‌کنیم که به خوزستان بیایند. با افتخار و با تمام تلاش میزبان آن‌ها خواهیم بود.

در دزفول و اندیمشک که انشالله همه چیز آرام است؟ مردم که به آنجا سفر کرده‌اند امنیت دارند؟
بله الحمدلله آرام است. مدارسی که در دزفول و اندیمشک به مسافران اختصاص دادیم دیگر پر شده  جا ندارند. آن‌جا بسیار سرسبز و دیدنی است.