شفاف‌سازی، هنر سخن‌گوی دولت است/  امیررضا واعظ‌آشتیانی
شفاف‌سازی، هنر سخن‌گوی دولت است/  امیررضا واعظ‌آشتیانی

اولین ویژگی یک سخن‌گو شفاف‌سازی است. او باید موضوعات طرح‌شده در دولت را بیان کند. سخن‌گو زبان گویای دولت است. سخن‌گو باید از سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی و استفاده از الفاظ غیر شفاف پرهیز کند. امیدوارم آقای علی ربیعی رسالت شفاف‌سازی را به خوبی انجام دهد. نکته بسیار مهم‌تر این است که سخن‌گو شعار ندهد. او […]

اولین ویژگی یک سخن‌گو شفاف‌سازی است. او باید موضوعات طرح‌شده در دولت را بیان کند. سخن‌گو زبان گویای دولت است.

سخن‌گو باید از سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی و استفاده از الفاظ غیر شفاف پرهیز کند. امیدوارم آقای علی ربیعی رسالت شفاف‌سازی را به خوبی انجام دهد.

نکته بسیار مهم‌تر این است که سخن‌گو شعار ندهد. او نباید به صورت شعاری کارهایی که انجام نشده است را بیان کند. کارهایی وجود دارد که توسط دولت در شرف انجام است، کارهایی هم به طور کامل انجام شده است، کارهایی هم هست که عملی نشده است، سخن‌گو باید این موضوعات را جداگانه طرح کند و فقط وعده ندهد.

خصوصا وعده‌های غیر عملی که آثار منفی بسیاری خواهد داشت. اگر این اتفاق رخ بدهد نگاه مثبتی در قبال دولت و سخن‌گوی دولت در افکار عمومی شکل نخواهد گرفت.

بنابراین، موضوع شفاف‌سازی اصل کار سخن‌گو است. چرا که بیان واقعیت ها  برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر این معنا تحقق یافت شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و سخن‌گو با حوصله پاسخ خبرنگاران را می‌دهد که در اصل، دولت در پاسخ به خبرنگاران به مردم پاسخ  می‌دهد. علاوه بر این، دولت با این کار مردم را بهتر و بیشتر با تصمیمات خود آشنا می‌کند. آقای ربیعی با توجه به مسوولیتی که عهده‌دار شده است باید هنر شفاف‌سازی را داشته باشد.

ما در گذشته سخن‌گویانی داشتیم که سخنان مایوس‌کننده بیان می‌کردند یا مسائلی را مطرح کردند که عملی نشده است. من نمی‌دانم این اتفاق به دلیل عدم توانایی دولت رخ داده است یا آقایان سخن‌گوی قبلی از خودشان مطالبی را طرح کرده‌اند. البته بعید به نظر می‌رسد که سخن‌گویان از جانب خودشان مطالبی را بیان کنند. ما در مملکت خودمان شاهد حضور افرادی هستیم که حرف‌های فراوانی را بیان می‌کنند؛ این موضوع به علت عدم پاسخگویی شکل گرفته است. گاهی هر کسی هر چیزی دلش می‌خواهد بیان می‌کند. امیدوار هستیم آقای ربیعی این نکات را مد نظر قرار بدهد.