کاهش رفاه و افزایش مالیات
کاهش رفاه و افزایش مالیات
اگر مالیات افزایش می یابد، طبیعتا سطح رفاه و معیشت مردم نیز باید متناسب با آن بالا برود در صورتی که این نسبت کاملا معکوس است.

گفتارنامه: مصوبه اخیر مجلس در خصوص اخذ مالیات از خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی و سفر های خارج از کشور در سال ۹۹ بسیار بحث برانگیز است.

نکته قابل تامل این است که این مالیات با عوارضی که تا کنون از سفر های خارجی و خرید و فروش خودرو گرفته می شد متفاوت است.
به عبارت دیگر مالیات مصوب جدید افزون بر عوارض کنونی است.

این مصوبه قطعا آثار نا مطلوبی به همراه خواهد داشت و  از هم اکنون قابل پیش بینی است که بازار خودرو نیز شب عید ملتهب خواهد شد زیرا حتی افرادی که قصد خرید خودرو در سال آینده را داشتند تلاش می کنند همین امسال خودرو بخرند.

نکته مهم تر آن که مصوباتی از این دست اعتماد عمومی به دولت و مجلس را کاهش خواهد داد. مردم این سوال برای شان پیش می آید که چرا دولت و مجلس مدام می خواهند دست در جیب آنها داشته باشند؟

این موضوع قابل درک است که درآمد دولت از فروش نفت به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا به شدت کاهش یافته و دولت باید به دنبال منابع درآمدی جایگزین باشد اما متاسفانه دم دست ترین این منابع برای دولت، گرفتن مالیات جدید و بالا بردن مالیات های پیشین است اما اگر این کار با ظرافت لازم انجام نشود تبعات نامطلوبی خواهد داشت.

چرا در زمانی که زندگی مردم واقعا تحت تاثیر بحران های اقتصادی است و سفره آن ها روز به روز کوچک تر می شود و در حالی که ساده ترین اتفاقات طبیعی مثل بارش باران، بحران ها و خسارت های غیر قابل جبران برای مردم ایجاد می کند، باید مالیات بیشتری به دولت بدهند؟

اگر مالیات افزایش می یابد، طبیعتا سطح رفاه و معیشت مردم نیز باید متناسب با آن بالا برود در صورتی که این نسبت کاملا معکوس است.

در شرایط کنونی همبستگی و همدلی بیشتر ملت و دولت عامل مهمی در پیشبرد امور است اما مردم به حق این سوال را دارند که چرا همیشه آنها باید دولت را یاری کنند در حالی که شرایطی که دولت برای آن ها فراهم کرده حقیقتا دردناک است.