مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان توانمندسازی سمن‌ها در حیطه محیط زیست را از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان محیط زیست استان برشمرد و اظهار کرد: از اول سال تا پایان آذرماه در شهر کرمان میزان آلودگی هوا سه روز از مرز خطر گذشته‌ایم و دو روز فقط هوای پاک را تجربه کردند.

به گزارش گفتارنامه، “مرجان شاکری” صبح امروز ۲۹ دی‌ماه در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک بر لزوم شفافیت اطلاعات در حوزه حفاظت از محیط زیست تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در شرق استان شاهد ریزگردها هستیم که منشاء آن تالاب جازموریان و طوفان‌های ۱۲۰ روزه سیستان است.

وی مالچ پاشی را وظیفه محیط زیست ندانست و ادامه داد: دستگاه‌های شاخص پایش و سنجش هوا برای استان خریداری شده‌اند که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ایستگاه‌های بیشتری را در استان راه‌اندازی کنیم.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان به سفر دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به جنوب استان اشاره و اظهار کرد: در این سفر مقرر شد براساس برنامه زمان‌بندی طرح خود برای مشکلات جازموریان تدوین و به سازمان ارایه دهیم تا اعتبارات لازم از محل ۶۸۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده به جنوب استان را جذب کنیم.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان مراتع و جنگل‌داری، ۲۵ درصد منشاء ریزگردهای داخلی کشور مربوط به تالاب جازموریان است، بیان کرد: برای رفع آلودگی‌های صنایع فعال استان، اقدامات خوبی انجام شده به طور مثال فیلترهای برخی از این کارخانه‌ها تعویض شده که در آینده میز این روند اصلاحی رفع آلودگی صنایع را ادامه خواهیم داد و به صورت آنلاین پایش آلودگی صنایع رصد می‌شود، اگر موردی از آلودگی در صنایع شاهد باشیم تذکرات لازم را می‌دهیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان توانمندسازی سمن‌ها در حیطه محیط زیست را از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان محیط زیست استان برشمرد و اظهار کرد: از اول سال تا پایان آذرماه در شهر کرمان میزان آلودگی هوا سه روز از مرز خطر گذشت و فقط دو روز هوا پاک بود.

وی بیان کرد: سند ریزگردهای استان تدوین و تصویب شد، گفتنی است استان کرمان جزء سه استان نخستی است که این سند را تدوین و به تصویب کرده است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان از وجود ذینفعان متعدد جازموریان سخن به میان آورد و بیان کرد: سازمان محیط زیست می‌تواند مشکلات جازموریان را رصد و پایش کند اما تعطیلی چاه‌های غیرمجاز برعهده این سازمان نیست.

شاکری با بیان این خبر که امروز به مناسبت روز هوای پاک حمل و نقل عمومی توسط شهرداری رایگان اعلام شده است، افزود: نشست با سمن‌ها، برگزاری جشنواره در حوزه آلودگی هوا، کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان و معلمان در خصوص محیط زیست از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان محیط زیست به مناسبت هفته هوای پاک است.