سعید لیلاز گفت: خودروسازان هیچ منافعی از محل افزایش قیمت خودرو در بازار ندارند. به گزارش گفتارنامه این تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه باید از انتشار دروغ در خصوص عملکرد دولت و خودروسازان و … پرهیز کرد؛گفت: توقع ما این نیست که واقعیت موجود را در خصوص عملکرد دولت […]
سعید لیلاز گفت: خودروسازان هیچ منافعی از محل افزایش قیمت خودرو در بازار ندارند.
به گزارش گفتارنامه این تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه باید از انتشار دروغ در خصوص عملکرد دولت و خودروسازان و … پرهیز کرد؛گفت: توقع ما این نیست که واقعیت موجود را در خصوص عملکرد دولت و خودروسازان بگویید بلکه انتظارمان تنها این است که دروغی در این زمینه منتشر نشود.
او با اشاره به اینکه خودروسازان هیچ عمدی در دپوی خودرو و عدم تحویل آن به بازار ندارد، اضافه کرد: سئوال اساسی من این است که سایپا و ایران خودرو چه بیماری باید داشته باشند که به دلیل تاخیر در تحویل خودرو به مشتری جریمه بدهند اما خودرو را تحویل ندهند؟ پاسخ این سئوال مشخص است، این خودروها ناقص است و علت نقص آنها نیز به شدیدترین تحریم های ظالمانه اعمالی علیه ایران بر میگردد.
وی با تاکید بر اینکه در همین شرایط موسسات نظارتی از استانداردهای تدوین شده خود کوتاه نمیآیند، گفت: من در این حوزه داوری نمی کنم اما نکته اینجاست که در همین شرایط تحریم، استانداردها به قوت و قدرت خود باقی است و در نتیجه احراز این استانداردها خود زمان بر است.
وی با تاکید بر اینکه خودروهای ناقص مانده در خودروسازیها اتفاقا چند ده هزار دستگاه نیست بلکه به صدها هزار دستگاه میرسد، ادامه داد: از اواخر خرداد ماه عملیات اصلاح در خودروسازیها آغاز شده و تمام خودروهایی که ناقص هستند، به تدریج در حال تکمیل و عرضه به بازار هستند.
وی تاکید کرد: تصاویری از دپوی خودرو در ایران خودرو و سایپا منتشر میشود تا بگویند این خودروها انبار شده و خودروساز، آن را به بازار عرضه نمیکند، این در حالی است که نگهداری خودرو برای خودروسازان کاری عملی و اقتصادی نیست و این اقدام برای خودروساز زیان به همراه دارد، به هر حال این خودروها زیر آفتاب، آسیب میبینند و موقع تحویل لازم است اصلاحاتی بر ان انجام شود که همین کار هزینه مضاعف به همراه خواهد داشت.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: هیچ شرکتی از روی خواسته و منفعت طلبی این کار را نمیکند و باید واقعیات موجود در این حوزه را مورد بررسی قرار داد.
به گفته وی طبق مقررات خودروسازیها حق نگهداری خارج از عرف خودرو را ندارند، گفت: تحلیل ما این است که تا پایان مهر و اوایل آبان سال جاری با رسیدن قطعات کلی از داخل و خارج ، مشکلات برطرف شود و بازار به ثبات بیشتری برسد .
افزایش عرضه در راه است
وی به وضعیت کنونی بازار اشاره کرد و گفت: همین حالا نیز ثبات بازار خودرو و بهبود وضعیت نسبت به دو ماه قبل ناشی از افزایش عرضه خودرو به بازار است، خودروسازان از افزایش قیمت خودرو در بازار هیچ منفعتی ندارند و هر چه غیر از این دروغ محض است. همان طور که گفتم ماندن خودرو در خودروسازیها نیز ناشی از کسری قطعات است که با توجه به اقدامات صورت گرفته تا پایان مهر و اوایل آبان این مشکل حل خواهد شد و در این محدوده زمانی علاوه بر تولید چهار هزار خودرو به صورت روزانه، نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو با تکمیل قطعات به بازار عرضه میشوند.
او به زیان هنگفت خودروسازان در سال ۹۷ اشاره کرد و ادامه داد: خودروسازان از دولت گله دارند که در اثر بی عملی و بی تصمیمی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت به خودروسازان تحمیل کرد ، چرا که لازم بود یا قیمت تمام شده را ثابت نگه دارد یا قیمت تحویل کارخانه را افزایش دهد که این مهم محقق نشد و این زیان را به خودروسازان کشور تحمیل کرد .