حمله جوان به جریان انقلابی؛ آیا قالیباف انقلابی نیست؟!
حمله جوان به جریان انقلابی؛ آیا قالیباف انقلابی نیست؟!
از دلایل پنهان حمله جوان به تندروهای انقلابی، تلاش برای کنترل و هدایت گفتمان سیاسی اصو‌ل‌گرایی و حرکت به سوی اعتدال در این جریان و جلوگیری از نفوذ بیشتر تندروها است‌.

گفتارنامه: سید محسن امامی فر_سردبیر

روزنامه جوان که از تریبون‌های مهم و متنفذ جبهه راست محسوب می‌شود، اخیرا با حمله به جریان تندرو انقلابی، آنان را فاقد اخلاق و دانش سیاسی معرفی کرده است. این نقد تند، در واقع تلاشی است برای مرزبندی بین جریان انقلابی و جریان اصول‌گرا، به‌ویژه قالیباف.

جوان، قالیباف را به عنوان عضوی از جریان انقلابی نمی‌پذیرد و به‌طور ضمنی، وی را به جریان اصول‌گرایان معتدل و غیرانقلابی نسبت می‌دهد.

با این تفسیر، حتما از نظر آن‌ها علی لاریجانی نیز نمی‌تواند در دسته‌بندی جریان اصول‌گرا قرار بگیرد و به عنوان چهره‌ای در جریان اعتدال شناخته می‌شود و این پیامی است به بدنه اصول‌گرایان که لاریجانی را با توجه به پیشینه‌اش اصولگرا به شمار نیاورند.

در کل این رویکرد روزنامه جوان می‌تواند نشان‌دهنده تلاش جریان اصول‌گرا برای ایجاد تمایز بین خود و چهره‌های تندروتر باشد، در حالی که به دنبال حفظ وجهه‌ای معتدل‌تر و قابل‌قبول‌تر برای جامعه و حاکمیت هستند.

به هر تقدیر، هر دو این شخصیت‌ها احتمالاً با چالش‌های بیشتری در کسب حمایت جریان‌های مختلف مواجه خواهند شد، چرا که نه به‌طور کامل توسط اصول‌گرایان پذیرفته می‌شوند و نه توسط انقلابیون تندرو.

اما از دلایل پنهان حمله جوان به تندروهای انقلابی، تلاش برای کنترل و هدایت گفتمان سیاسی اصو‌ل‌گرایی و حرکت به سوی اعتدال در این جریان و جلوگیری از نفوذ بیشتر تندروها است‌.

دلیل دیگر نیز می‌تواند حفظ وحدت و انسجام درون جریانی اصول‌گرایان و جلوگیری از تفرق و چندپارگی باشد.

در نهایت، این مرزبندی‌ها و حملات که در روزهای قبل نیز به شکل متقابل از سوی خبرگزاری تسنیم و وحید حقانیان علیه یکدیگر صورت گرفت، نشان‌دهنده تنش‌ها و اختلافات عمیق درون جریان‌های سیاسی وابسته به قدرت در ایران است.

این اختلافات می‌تواند تاثیرات مهمی بر آرایش سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری و چگونگی شکل‌گیری ائتلاف‌ها و رقابت‌ها داشته باشد.