به گزارش «گفتارنامه» به نقل از فارس، پس از اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، طیف مختلفی از قیمتها ارائه شد و قیمت هر ساعت پرواز بسته به مسیر و زمان سفر و حتی ساعت آن، متفاوت شد.
در سیستم آزادسازی نرخها، عرضه و تقاضا قیمتها را مشخص میکند، در این راستا با افزایش تقاضای سفر به ویژه در ایام اوج سفر نظیر تعطیلات، قیمتها هم افزایش مییابد.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که در نبود تقاضای سفر، در برخی روزها شرکتهای هواپیمایی قیمتهایی حتی پایینتر از نرخ بلیت اتوبوس برای مسافران خود عرضه میکنند.
با این حال درست است که طبق قانون آزادسازی، عرضه و تقاضا نرخها را تعیین میکند، اما نظارت حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی بر سقف نرخها هم در این حوزه بسیار ضروری است، به هر حال با وجود افزایش تقاضا قیمتها باید به گونهای باشد که از حالت غیرمنطقی عبور نکند و اجحافی به مسافر نشود.
برخی شرکتهای هواپیمایی و آژانسهای فروش بلیت هواپیما در شرایط افزایش تقاضا نرخهایی بابت یک ساعت صندلی پرواز ارائه میکنند که شاید چندان منطق اقتصادی برای مسافران نداشته باشد.
نمونه این مورد هم قیمت بلیت پروازهای تهران-کیش در تعطیلات ۲۲ بهمنماه امسال است.